s2



Friday 23 November 2012

e-bays (^_*)

Menurut pensyarah aku yang mengajar subjek perniagaan Islam,perniagaan e-bays ini adalah haram hukumnya. hal ini kerana jualan lelong yang dibuat jauh lebih tinggi daripada asal...huuurmmmm,,,tak tepat lagi ayat aku ni.macam mana ya nak cakap...huhuhhuu
haaaaa kan perniagaan e-bays ni,contohnya lah,si A nak jual barang dia...jadi dia minta tolong dengan si B....si B ini kira orang tengah la kan...si A kata, " B,aku jual dekat engkau sport rim ni dengan harga ini. engkau jual lah dekat sesiapa yang berminat dengan harga yang lebih supaya engkau dapat,aku pun dapat".haaaaaaaaa faham tak?? itu dah melibatkan unsur riba...penindasan si penjual kepada si pembeli.....

jadi,cuba kita fikit sejenak......huuuuuummmmm.....kadang-kadang kita tengok jualan dekat internet ini murah berbanding harga dipasaran. rupa-rupanya dengan harga yang mereka jual itu,banyak sangat margin atau keuntungan yang mereka perolehi... dah la tak payah membazir masa dan tenaga nak cari pembeli...malahan ada segelintir pembeli pula yang cari mereka....kepada kawan-kawan yang dah baca ini,,yang mana sebelum ini selalu membeli barang dengan e-bays ini,,tinggallah ya...sebaik-baiknya walaupun barang itu harganya murah,tapi melibatkan yang haram ini,tidak berkat hidup...bagi yang Islam,ingat ini...ceewwwwaaaaahhhh dah macam ustazah pula aku nie. sekadar perkongsian.... :))


No comments:

Post a Comment